5 manieren om te mediteren

Bijgewerkt op: aug 24

Je leest het overal, mediteren is goed voor je. Maar waar de doorgewinterde mediterende persoon er bij zweert, heb jij moeite om überhaupt 2 minuten even stil te zitten. Dus hoe gaat dit je in hemelsnaam lukken? Hierbij delen wij onze tips hoe wij zijn begonnen met mediteren en dit langzaam hebben kunnen uitbreiden naar lange sessies.


Focus op ademhaling

Vind een comfortabel plekje waar je even ongestoord kan zitten en sluit je ogen. Je begint met rustig 3 keer in en uit te ademen. In door je neus en uit met een zucht door je mond. Zucht die spanning er maar uit. Daarna leg je je handen op de plek waar je lichaam beweegt met het in en uitademen. Bijvoorbeeld op je borst of buik. Probeer dan je ademhaling iets te laten zakken. En als het lukt maak je je uitademing net iets langer dan je inademing.


Adem zo even rustig door. En tadaaa je bent aan het mediteren! Door te focussen op je ademhaling ga je vanuit je hoofd naar je lijf. En tuurlijk die gedachten gaan nergens heen. Dat is niet erg. Word je er bewust van ga dan gewoon weer met je aandacht naar je ademhaling. Zonder oordeel.



In stilte wandelen in de natuur

Lekker wandelen in de natuur kan enorm meditatief zijn. Tuurlijk kan je lekker kletsen met iemand of muziek luisteren maar om echt even een rustmoment te creëren kun je dit ook in stilte doen. Probeer tijdens het wandelen je ademhaling in je buik te houden. Door langzaam te in en uit te ademen. Wat ook helpt tegen alle gedachten is de focus op je omgeving te leggen. Dus verwonder je je over al het moois van je tegenkomt in de natuur. Mooie bomen, bloemen of misschien zelfs beesten. Leiden je gedachten je af? Stop dan even en focus weer even op de ademhaling en ga verder met verwonderen. Heb geen oordeel over dat je afgeleid word. Dit worden we allemaal! Het gaat erom wat je erna doet.


In je tuin of op het balkon een kop thee drinken in stilte

Juist als je je gaat focussen op dat je niet mag denken, wat gebeurt er dan? Juist, dan ga je denken. Want wat je aandacht geeft dat groeit. Gedachten komen en gaan, dat gebeurt bij iedereen. En er tegen vechten heeft echt geen zin. Wel kan je proberen je aandacht ergens anders op te leggen. Zet een kop van je favoriete thee of koffie en vind een fijn plekje in je tuin of balkon. Mocht je beide niet hebben zoek dan een plekje dichtbij je huis waar je even ongestoord kan zitten genieten van je favo drankje. Ga zitten en laat alle omgeving geluiden maar rustig binnen komen. Vogels die fluiten of een trein die langs komt. Of misschien heb je wel een zacht meditatief muziekje aangezet. Kijk rustig voor je uit en luister...... Wat hoor je allemaal? Door de aandacht op de geluiden te leggen gaat de aandacht weg van je gedacht en weder